Wat bezielt jou?

Bezieling lijkt op het eerste oog een wat abstract en in elk geval weids begrip. En dat is het eigenlijk ook. En toch is dit precies dát waar alles om draait als je een succesvolle ondernemer bent of gaat worden. En waar het fout gaat als de zaken niet meer zo voor de wind gaan.

Neem bijvoorbeeld de kaasboer om de hoek en de kaasafdeling van Albert Heijn. Waarom smaakt die kaas van de kaasboer nou vaak lekkerder. Dat komt omdat die kaas een gezicht heeft. Je wordt geholpen door de eigenaar, je mag een stukje proeven terwijl de kaasboer vertelt waar de kaas vandaan komt en hoe goed de koeien het daar hebben. Er wordt eens aan je gevraagd waar je van houdt en ga zo maar door. En dan ben je er nog niet helemaal. Er is ook altijd nog een x-factor. Die factor die je niet goed kunt benoemen maar die je voelt.

En dan de kaasafdeling van Albert Heijn. Je loopt langs een rijke uitstalling van verschillende kazen en soms wordt daar wat beperkte, en in elk geval minder bloemrijke, informatie over gegeven. Als je wilt weten of het in jouw voedingspatroon past, dan is het vaak gissen. En proeven is er meestal al helemaal niet bij en als je al kunt proeven dan is dat om redenen van promotie van een specifieke kaas die die dag verkocht moet worden, of omdat de betreffende kaas tegen de houdbaarheidsdatum loopt of om de klant trek in meer te laten krijgen. Geen enkel probleem natuurlijk want elke ondernemer wil verkopen, dat is logisch. Ook de kaasboer, want zonder verkoop geen bestaansrecht.

Twee ondernemers. Twee missies. De missie geeft de kern van een bedrijf weer. En geeft antwoord op de vraag: ‘Wat is jullie bestaansrecht?’. De missie legt kansen bloot. Lang niet alle ondernemers hebben (al) hun talenten in beeld. Een gemiste kans om moeiteloos en geloofwaardig veel meer om te kunnen zetten. Een goede missie is onbeperkt houdbaar en loopt alleen tegen de houdbaarheidsdatum aan als bijvoorbeeld de marktomstandigheden ingrijpend veranderen of als jouw bedrijf enorm in de breedte is gaan groeien met nieuwe producten erbij. Of als je gefuseerd bent.

Jouw verhaal is altijd uniek. Dat heeft alles te maken met wie je bent, met jouw identiteit. Een identiteit is dat wat jouw bedrijf herkenbaar maakt, onderscheidend en aantrekkelijk.

Een identiteit bestaat uit drie onderdelen: Missie, Visie en Kernwaarden. Samen is het een niet te kopiëren handtekening die zorgt voor de juiste match tussen jouw bedrijf en kansrijke doelgroepen. Met een duidelijke identiteit val je op, onderscheid je je, heb je aantrekkingskracht.

Werken vanuit de juiste en passende identiteit betekent moeiteloos scoren in minder tijd, tegen minder kosten en met meer focus en omzet tot gevolg.

Jouw missie kan je vinden door antwoord te geven op de vraag: ‘Waartoe ben je op aard; wat is jouw bestaansrecht als bedrijf’? Het is dé grote WAAROMvraag van bedrijven, ook wel bekend als de WHY.

Terug naar de kaasboer om de hoek en Albert Heijn. Beiden hebben hun missie op orde. Die zegt Albert Heijn over hun missie: ‘We bieden alle ingrediënten voor een beter leven. Voor iedereen. Dat is onze missie, ons bestaansrecht. Wij helpen klanten het maximale uit hun dagelijkse leven te halen. Daarom bieden we 3 ingrediënten waar onze klant steeds op kan vertrouwen: altijd waar voor je geld, beter eten en gemak voor jou. De samenhang tussen deze drie ingrediënten en de invulling ervan, maakt Albert Heijn uniek. Alle ingrediënten voor een beter leven. Voor iedereen’.

En deze missie klopt helemaal; je kunt er al je (A-merk) boodschappen doen en niet alleen de kaas, je houdt tijd over door niet alle plaatselijke ondernemers langs te hoeven gaan en iedereen kan er terecht.

De missies van plaatselijke kaasboeren verschillen van elkaar. Ze zijn vaak passiegedreven en gericht op een beter leven voor de koeien, gezondere producten doordat ze minder bewerkt zijn of gevormd door de wens om heel veel verschillende soorten kazen aan te bieden. Een voorbeeld van een lokale kaasboer die wij vonden is bijvoorbeeld: ‘Natuurlijk wordt iedereen beter van onze kazen’. Wat hun missie ook is, er zit een persoonlijk verhaal achter, een bezieling, en die proef je en die wil je en die gun je de kaasboer. Het is alleen niet voor iedereen want als je niet van kaas houdt, dan houdt het op. En dan ga je naar Albert Heijn voor een kaasalternatief dat je wél lekker vindt. Ze hebben allebei hun functie in een consumentenleven. Waar je heen gaat als consument bepaal je zelf maar je laat je gegarandeerd leiden door wat ze direct of indirect over hun missie zeggen en jou laten voelen. En daarom laat je bedrijven wiens missie jou niet aanspreekt, of zonder missie überhaupt, links liggen. Die komen in jouw mindset gewoon niet op. Dat er goede communicatie nodig is om in beeld te zijn bij de kopers, mag duidelijk zijn, maar dat is weer een ander verhaal en stof voor de volgende blog!

Jij bepaalt waar je koopt, wat jou aanspreekt, wat bij jou past. Degene zonder verhaal valt jou veel minder op en als je er al koopt, dan smaakt het gewoon anders. Vaak minder rijk.

Voelt jouw bedrijf soms zielloos, doelloos of dromerig? Dat kan want:

  • Een why zonder do blijft een droom
  • Een how zonder why is doelloos
  • Een do zonder why en how is zielloos

HOW DO YOU DO?

Je kunt deze essentiële bedrijfsstap met ons nemen. Op een bijzondere locatie nemen we je mee door een lifechanging analyse. We leveren een strategische blauwdruk op voor jouw organisatie en benoemen een aantal kansrijke strategische vertrekpunten waarmee je de blauwdruk onmiddellijk kunt verzilveren.

HET IS tijd voor

DOEN!